Sjajne godine su pred nama
Globos osiguranje je u prošloj godini zabeležilo najveći rast na tržištu Srbije, ali i u okruženju. Za samo 2,5 godine kompanija je ostvarila skok sa poslednjeg 16. mesta na 6. mesto po premiji za prvih devet meseci 2022, ostvarivši rast premije od nepuna 43 miliona evra, kaže za „Svet osiguranja“ Siniša Pratljačić, predsednik Izvršnog odbora Globos osiguranja.
„Posebno sam ponosan na činjenicu što smo za tako kratak period otvorili 18 filijala širom Srbije i zaposlili više od 500 ljudi. Na taj način smo se približili našim klijentima jer jedino tako možemo da pružimo najkvalitetniju uslugu koju klijent zahteva“, kaže Pratljačić.
Po poslednjim podacima kojima kompanija raspolaže, a koje je prikupila Privredna komora Srbije, Globos osiguranje je ostvarilo pet odsto učešća u premiji u neživotnim osiguranjima.
„Veličina uspeha se može sagledati kada se ima u vidu da je startna pozicija Globos osiguranja, pre samo tri godine, bila 0,3 odsto učešća u premiji neživotnog osiguranja. Svi parametri su značajno bolji, pa se možemo pohvaliti rastom apsolutne premije od 1,1 milijardi dinara u 2022. U odnosu na prethodnu godinu, odnosno 27 odsto, što je zasnovano na ostalim vrstama osiguranja za razliku od prethodne dve godine kada je najveći uticaj na povećanje premije imalo osiguranje autoodgovornosti. Ovih 27 odsto rasta premije je bezmalo dva puta viši rast od ostvarenog na tržištu neživotnog osiguranja, koje je za isti period bilo 14 odsto“, kaže Pratljačić.
Kakva je situacija sa štetama i tehničkim rezervama koje su takođe značajan pokazatelj poslovanja?
Kada posmatramo štete, niz parametara nam takođe služi na čast: pozicija broj jedan u ažurnosti u AO štetama, koja traje više od 120 nedelja, prvo mesto u ažurnosti svih šteta u 2021, što ćemo nadamo se zadržati i u 2022. kada zvanični podaci budu objavljeni.
Tehničke rezerve su dostigle nivo od 3,3 milijardi dinara od 0,2 milijarde za samo tri godine. Pokrivene su u potpunosti najkvalitetnijom imovinom, kao što propisi zahtevaju, što je garancija da će sve obaveze prema osiguranicima u budućnosti biti izvršene.
Kao najznačajniji parametar 2022. godine ističem pozitivno i stabilno poslovanje uprkos turbulentnoj prošloj godini, što je plod izuzetnog rada i optimalnog korišćenja resursa naše osiguravajuće kompanije.
Kakvi su rezultati postignuti u novim linijama posla – DZO, osiguranju domaćinstva i osiguranju poljoprivrede? Koliko se približavate vašem cilju da u narednih pet godina imate izbalansiran portfelj 30:30:30:10 autoodgovornost, kasko, imovina i ostalo?
Kao što znate, naš plan je bio da težimo ka ravnoteži elemenata portfolija 30:30:30:10 i na dobrom smo putu da to u budućnosti i ostvarimo. Učešće autoodgovornosti smo smanjili sa 79,5 odsto u 2020. na 66,5 odsto u 2022, dok smo povećali udeo kasko osiguranja i imovinskih osiguranja.
U velikoj meri poboljšanju ovog odnosa je doprinelo lansiranje dobrovoljnog zdravstvenog osiguranja 01.04.2022. godine, koje je do kraja 2022. donelo čak 136 miliona premije. Posebno smo ponosni na vrhunski paket, koji odlikuje čak pet jedinstvenih karakteristika po kojima se Globos osiguranje diferencira. Naše pakete koji su potpuno fleksibilni prema željama poslodavaca odlikuju prihvatanje prethodnih stanja u vanbolničkom lečenju, odsustvo participacije, uključenje logopedske i fizijatrijske terapije u vanbolničko lečenje, kao i nepostojanje karence za trudnice i novorođenčad, što je od izuzetnog značaja klijentima, kako pravnim licima – poslodavcima, tako i fizičkim licima, odnosno njihovim zaposlenima.
Još jedna zvezda našeg portfolija je svakako i osiguranje poljoprivrede koje smo ozbiljnije pokrenuli u prethodnoj godini, te smo ostvarili čak 133 miliona dinara premije, što je rast od skoro 600 odsto. Tome je doprinelo angažovanje stručnjaka iz ove oblasti, penetracija tržišta kao i niz pogodnosti koje karakteriše naše osiguranje poljoprivrede. Izuzetno smo ponosni na činjenicu da smo sa Novosadskim sajmom potpisali trogodišnji Ugovor o strateškom partnerstvu i generalnom sponzorstvu Međunarodnog poljoprivrednog sajma koja je najveća sajamska manifestacija ne samo u Srbiji, već i u zemljama iz okruženja.
Nastavak balansiranja portfolija sledi u narednim godinama zahvaljujući rastu drugih vrsta osiguranja.
Kakva je situacija sa kasko osiguranjem na tržištu budući da se od stručne javnosti često može čuti da je reč o slabo profitabilnom proizvodu zbog izuzetno visokih šteta, a još uvek nedovoljnoj penetraciji na tržištu? Kakvo je vaše iskustvo?
Globos osiguranje je spremilo novu tarifu i nove uslove za kasko osiguranje, koje planira da primeni u drugom kvartalu ovo godine. Očekujemo da će brojna unapređenja implementirana u ovaj proizvod doprineti boljem rezultatu.
Pretprošle godine ste uveli web shop na kom su se prodavala dva proizvoda – putno zdravstveno osiguranje i pomoć na putu. Kakvi su dalji planovi u toj oblasti?
Kako je naš cilj dalji rast prodaje osiguranja preko web shopa, ove godine smo ga redizajnirali i učinili više korisnički prihvatljivim ili kako su naši stari znali da kažu više „user friendly“, uz istovremeno obezbeđenje stabilnosti i povećanje funkcionalnosti. Verujem da će sa porastom navike kupovine onlajn i osiguranje imati benefite i da će se značajno povećati učešće onlajn prodaje osiguranja u prodaji osiguranja fizičkim licima. Ove godine, kako bismo zaokružili svoju ponudu, omogućićemo klijentima da osiguraju svoje kuće i stanove preko našeg onlajn shopa i to će biti još jedna novina u našem poslovanju i unapređenju rezultata ostvarenih preko web shopa.
Koji su, prema vašem mišljenju, najveći poslovni osigurljivi rizici, a koji su najveći rizici za građane?
Najveći rizici sa kojima se fizička lica suočavaju su eventualne štete na imovini građana, kao što su kuće, stanovi i vozila. Takođe, veliki rizici mogu da se jave i prilikom putovanja u inostranstvo.
Kod odgovornih pravnih lica koja brinu o svojim zaposlenima i svojoj imovini to je dobrovoljno zdravstveno osiguranje i kolektivna nezgoda za zaposlene i članove njihovih porodica i osiguranje poslovne imovine od požara i drugih opasnosti. U zavisnosti od delatnosti, pravnim licima mogu da budu izuzetno korisne, a u određenim slučajevima i neophodne zbog zakonskih zahteva, razne vrste osiguranja odgovornosti iz delatnosti, kao i osiguranje direktora i sl.
Da li postoji problem na globalnom nivou za reosiguravanje određenih rizika i koliko poskupljenje reosiguranja utiče na poslovanje osiguravača?
Svi smo svesni da je reosiguranje poskupelo zbog velikih gubitaka reosiguravača u prošloj godini izazvanih prirodnim katastrofama. Kada pogledamo Evropu, osiguravači imaju narastajući problem sa neizvesnim terminom okončanja sankcija Rusiji, koji blokira ogromno tržište, ali i veliko učešće tehnologija koje nisu zelene i koje oni ne žele da imaju u svom portfoliju.
I u osiguranju smanjenje profita izaziva porast cene, tako da se moglo očekivati poskupljenje reosiguranja, te niko od nas nije iznenađen. Takođe, porast cene reosiguranja će na duži rok dovesti i do rasta cena osiguranja.
Šta će za osiguravajuću industriju biti najveći izazov u 2023. godini? Da li su to možda i dalje inflacija, pad kupovne moći građana i najavljena kriza ili pak nešto drugo?
Ono što sa velikom verovatnoćom možemo očekivati su inflacija i kriza zbog rata u Ukrajini. Celokupna svetska privreda je zapravo sistem spojenih sudova i ne možemo da očekujemo da se negde drugde dešava nešto ogromnih razmera, a da ćemo mi kao država, grana industrije ili kompanija biti pošteđeni posledica tog dešavanja.
Kakvu 2023. očekujete za Globos osiguranje? Može li se očekivati dalje pomeranje na više kada je reč o rangu osiguravača po visini generisane premije?
Svaka godina nas raduje jer idemo napred i naši planovi su veliki i ozbiljni. Očekujemo rast od oko 30 odsto i težimo ka našem zacrtanom cilju odnosa portfolija 30:30:30:10 kroz razvoj i unapređenje proizvoda drugih vrsta osiguranja koja nisu obavezna. Očekujemo da nam ova 2023. bude profitabilna bar kao i 2022. godina.
Svakako ćemo čuvati poziciju broj 1 u ažurnosti rešavanja šteta. Naravno, povećaćemo kapital, jer je to ulaganje u sopstvenu snagu i stabilnost, ali ćemo još više ulagati i u kadrove, marketing i digitalizaciju.
Sve ovo je zapravo zalog na duge staze, odnosno zdrava osnovica za stabilan i snažan rast Globos osiguranja i sjajne godine koje su pred nama, kako bismo došli do našeg cilja, koji smo zacrtali pre tri godine. Sledeće godine Globos osiguranje puni 30 godina postojanja i s tim u vezi pripremamo velike stvari za naše klijente. Na kraju bih da zahvalim za veliku podršku većinskom vlasniku, British Motors-u i članicama OMR grupe kojoj svi pripadamo, a najveću zahvalnost dugujem našim zaposlenima na timskom duhu i zalaganju, pošto je ovo naš zajednički rezultat i svi zajedno nastavljamo da koračamo u istom smeru.
Nova funkcija u Udruženju osiguravača Srbije
Izabrani ste za predsednika Nadzornog odbora Udruženja osiguravača Srbije pre mesec dana. Kako ćete uskladiti obaveze koje nova pozicija nosi sa Vašim primarnim ciljevima u Globos osiguranju?
Izuzetna mi je čast što sam izabran za predsednika Nadzornog odbora Udruženja osiguravača Srbije (UOS), jer je to još jedna od potvrda izuzetnih rezultata mog tima Globos osiguranja, ostvarenih u poslednje tri godine, od kada sam na njegovom čelu.
Značaj pozicije predsednika Nadzornog odbora Udruženja osiguravača Srbije (UOS) se može sagledati kada se ima u vidu da je Udruženje osiguravača Srbije neprofitna organizacija koja vodi Informacioni centar, Biro za naknadu štete i Registar štetnih događaja, prikuplja, čuva i objavljuje odštetne zahteve po svakoj polisi, obavlja sve aktivnosti u vezi sa zelenim kartonom, predstavlja osiguravajuća društva pred domaćim i međunarodnim organima i organizacijama za osiguranje, obavlja sve poslove u vezi sa garantnim fondom pri udruženju, donosi Kodeks o ponašanju u poslovima obaveznog osiguranja.
Izvor: bonitet.com